SuperBlog, Uncategorized

Alimente sanatoase, copii fericiti

Buna! Numele meu este Theodora si am 14 ani.

Probabil va întrebati ce cauta un copil de 14 ani la o conferinta despre nutritie. Subiectul este unul mai greu de “digerat”, ce opinie poate avea o fata de 14 ani despre el?

Ei bine, sunt aici sa discutam despre ce inseamna sa mananci sanatos si cum poate fi adoptat un astfel de comportament prin prisma unui copil. Nu este usor, insa nici greu, si cu toti stim cat este de important.

Un studiu realizat la Universitatea McGill din Montreal a observat ca in cazul copiilor cu parinti stricti in ceea ce priveste alimentatia, exista o predispozitie mai ridicata spre obezitate. Un alt motiv al obezitatii in randul copiilor este nivelul de trai scazut si automat consumul de produse necalitative.

Ce poti face ca parinte pentru a-ti incuraja copii sa accepte mancarea sanatoasa? Ce poti face ca si copil ca sa adopti mai usor un stil de alimentatie sanatos?

Pentru a adopta un stil de alimentatie sanatos, este necesara o colaborare intre parinti si copii. Noi, copii, suntem mofturosi, sensibili, usor de influentat de grupul de prieteni. Stim cu toti cat de greu acceptam anumite legume sau anumite feluri de mancare. Din acest motiv, dragi parinti, este necesar sa ii ajutati pe copii dumneavoastra sa intelegea provenienta mancarii, cine se ocupa de productia legumelor sau fructelor, unde sunt crescute animalele.

Inca de la varste fragede, copii trebuie sa intre in contact cu aceste subiecte, sa le cititi din carti despre legume si fructe. Exista o sumedenie de materiale educative pe care le puteti prezenta copiilor dumneavoastra. Incercati sa le introduceti in vocabular si alimente sanatoase mai putin cunoscute, de exemplu “simpaticul avocado” sau “dragalasul naut”.

Pentru copii putin mai mari, le puteti propune jocuri pe calculator prin care acestia sa descopere secretele unei alimentatii sanatoase. De exemplu, Planet DooF este o modalitate foarte distractiva prin care copii pot interactiona cu mancarea.

Video de prezentare DooF preluat de pe pagina Youtube – foodbackwords

Incurajati activitatile care implica interactiunea copiilor cu agricultura si gradinaritul. De exemplu, in Iasi avem ateliere realizare de anumiti agricultori care ii introduc pe copii in tainele cultivarii si ingrijirii legumelor.

Educatia alimentara in scoli este foarte importanta, ca si profesori puteti propune la ora de dirigintie sa discutati despre alimentatie. Daca sunteti educatori, la ora de lucru practic puteti realiza in clasa mini-sere pe care copii sa le ingrijeasca.

Cereti parerea copiilor dumneavoastra in alegerea meniului zilnic. Faceti liste de cumparaturi impreuna pentru ca acestia sa invete sa aleaga alimentele potrivite.

Orice copil poate invata cateva retete simple, dar foarte gustoase si, de asemenea, sanatoase. Prezentati-le alimentele mai putin intalnite, astfel incat copiilor sa nu le fie frica sa incerce noi feluri de mancare.

Realizati impreuna o gustoasa budina din seminte de chia, pe care o puteti indulci cu putina miere de manuka. In timp veti observa ca vor opta singuri pentru alimentele mai sanatoase.

alexis-chloe-763992-unsplash

Nu le impuneti restrictii, deoarece exista riscul ca in timp acestia sa dezvolte tulburari alimentare. De asemenea, eventuale restrictii pot avea efecte negative asupra dezvoltarii si cresterii copiilor. In loc sa le interziceti drastic anumite produse, mai degraba discutati cu acestia despre optiunile sanatoase pe care le au. Propuneti-le fructe, legume, cereale, musli in locul produselor de tip junk food.

De exemplu, le puteti prezenta copiilor fructe mai exotice, cu care acestia nu interactioneaza in gradinile autohtone. Puteti transforma intreaga experienta intr-un fel de joc prin intermediul caruia copii sa invete ce valoarea nutritiva are o curmala sau o smochina. Aveti grija totusi sa nu impartiti produsele pe categorii de tipul RAU sau BUN – incercati  sa evidentiati beneficiile produselor sanatoase in detrimentul celor nesanatoase.

Aveti grija sa aveti mereu la indemna produse sanatoase. De exemplu, un mix de alune intr-un bol pe masa sau fructe. Copii sunt mult mai tentati sa manance daca acestea sunt la indemana lor. Daca observati ca cei mici fac alegeri sanatoase, laudati-le deciziile.

sano-vita-super-blog-theodora-istrati

Si nu in ultimul rand, dragi parinti sau profesori, nu utilizati mancarea ca recompensa pentru copii! Mancarea este distractiva, mancarea este sanatoasa, insa mancarea nu trebuie sa fie o modalitate de a conditiona copii sa faca anumite lucruri.

O alimentatie sanatoasa, asociata cu miscare fizica zilnica aduce o multime de beneficii asupra corpului copiilor si asupra dezvoltarii fizice si psihice. Pe ultima suta de metri, va recomand sa vizionati si o scurta conferinta a lui Jamie Oliver, un promotor al educatiei alimentare in scoli, pentru a intelege mai bine impactul negativ al unei alimentatii necorespunzatoare.

In numele copiilor care isi doresc o viata sanatoasa, va multumesc pentru atentie!

Video conferinta Jamie Oliver preluat de pe pagina de Youtube – TED

 

Acest articol a fost scris pentru concursul SuperBlog 2018.

Fotografiile sunt preluate de pe Unsplash.com, video-urile sunt preluate de pe Youtube. 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.